Skip to main content

In een tijdperk van voortdurende digitalisering en technologische vooruitgang heeft Nederland veel geïnvesteerd in VIPP-programma’s.
VIPP, wat staat voor Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional, is een ambitieus initiatief dat in 2016 werd gelanceerd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Het programma had tot doel de uitwisseling van medische gegevens tussen zorgverleners en patiënten te verbeteren en de digitale infrastructuur in de Nederlandse ziekenhuizen te versterken.

Als WeDoTrust hebben wij afgelopen jaren bij meer dan
125 zorgorganisaties (ziekenhuizen, klinieken, GGZ en VVT instellingen) ruim meer dan 250 eindtoetsen (audits) uitgevoerd.

Wat hebben wij nou geleerd van al die onderzoeken? Betrokken zorginstellingen in heel Nederland hebben samen met hun consultants en IT-leveranciers hard gewerkt om de doelstellingen van de VIPP-programma’s te realiseren en de subsidies te kunnen behouden. Ze hebben geïnvesteerd in geavanceerde elektronische patiënten/cliënten-dossiers, digitale consultaties, online patiëntportalen en het leggen van koppelingen naar PGO’s. Deze innovaties hebben een basis gelegd voor een betere informatie-uitwisseling. De harde realiteit is echter dat beter nog niet betekent dat het goed gaat met de gegevensuitwisseling.

De VIPP programma’s hebben er niet toe geleid dat de uitwisseling met PGO’s goed werkt en technisch stabiel is. Wij vragen ons echt af of PGO’s wel enige toekomst hebben als zowel zorgaanbieders, zorgverleners als de IT- leveranciers daar in de praktijk niet enthousiast over blijken?

Met einde van de VIPP-programma’s is het nu tijd om de werkelijke impact van deze initiatieven ook serieus te evalueren. Veel van de door ons onderzochte zorginstellingen hebben hun uitwisseling met PGO’s niet (meer) operationeel. Aan alleen maar succesverhalen heeft niemand wat. Er is veel is geleerd en veel kan en moet beter, ook als input voor de IZA-plannen die aan de vooravond van uitvoering staan.

Er moet de komende jaren nog heel veel gebeuren wil er in Nederland echt sprake zijn van een betrouwbare (juist, volledige en tijdige) gegevensuitwisseling waar de patiënt/cliënt en zorgprofessionals samen wat aan hebben.

Binnenkort publiceren wij meer bevindingen waarin reflectie, en vooruitkijken centraal staat.

Als u meer wilt weten neem contact op met Hans Donkers (hansdonkers@wedotrust.nl, 0653754323) of Jan de Boer (jandeboer@wedotrust.nl, 0651546750)